Pagājušajā nedēļā Latvijas medijus pāršalca ziņa, ka Rīgas Dome vienu miljonu latu ir atvēlējusi pilsētas reklāmai. Tikai viena nianse - neviens tā īsti vēl nebija izdomājis, kā tā reklamēšana notiks un kā to naudiņu tērēs. Pagāja nedēļa un, āreče, viss top skaidrāks: "Lai saprastu, kā pareizi tērēt vienu miljonu latu, kas atvēlēts Rīgas popularizēšanai, Rīgas dome (RD) kopā ar nacionālo lidsabiedrību "airBaltic" un ar tūrismu un viesnīcu biznesu saistītām organizācijām plāno veidot jaunu uzņēmumu vai nodibinājumu, kas izstrādās stratēģiju."
Es uzskatu, ka tā nav laba ideja. Lielākoties tāpēc, ka visā procesā ir iesaistīta "nacionālā" aviosabiedrība "airBaltic", kas pati ar savu tēlu netiek galā. Protams, šis paziņojums skaidri norāda uz tagadējā vicemēra Aināra Šlesera saistība ar šo uzņēmumu. Kad viņš bija Satiksmes ministrs, avio satiksmes nozarē tika lobēts "AirBaltic". Tagad tas vairs nav tik viegli iespējams, taču ir izeja no situācijas - izmantot Rīgas nodokļu maksātāju naudu, lai atbalstītu "AirBaltic" grūtajos laikos.
Nekas jau nebūtu pret, ja uzņēmums būtu pierādījis sevi kā spējīgu sava tēla veidotāju un spodrinātāju, taču šajā lauciņā tam aplam neveicas. Var jau, protams, lepoties ar to, ka pārvadāto pasažieru skaits ir liels, bet vai tas nav arī tāpēc, ka konkurence Rīgas lidostā nav nekāda? Var jau būt es kļūdos, bet, vai ir veikts pētījums par to, kāpēc cilvēki izvēlas lidot ar "AirBaltic"? Vai rezultāti neparādītu, ka šī lidsabiedrība tiek izvēlēta tāpēc, ka nav alternatīvas? Un kāds vispār ir aviosabiedrības tēls? Vai ir pieejams kāds oficiāls objektīvs pētījums, ar ko "airBaltic" varētu lepoties?
Manu draugu un paziņu lokā grūti atrast cilvēkus, kas būtu apmierināti ar aviosabiedrības servisu. Katrs vismaz reizi ir saskāries ar dīvainu apkalpojošā personāla attieksmi. Mans visu laiku labākais atgadījums bija aptuveni pirms gada, kad lidoju uz Berlīni. Pirms iekāpšanas, kad apkalpojošajam personālam paziņoja, ka var sākt laist pasažierus lidmašīnā, viens jaunēklis paziņoja, ka "es nezinu, kā tur ar tiem VIPiem, jo man tāds stulbums kā VIPi nekad nav bijuši". (kā vēlāk izrādījās, tas stulbums bija Ārlietu ministrs Māris Riekstiņš :). Pasažieri tikai saskatījās, izdzirdot šādu frāzi, bet man ir kauns par tādu NACIONĀLO aviosabiedrību. Turklāt vēl jāņem vērā, ka "AirBaltic" nepozicionē sevi kā zemo cenu lidsabiedrība, kas pieļauj zināmas nobīdes apkalpošanas kvalitātē. Turklāt, ja es lidoju ar zemo cenu aviosabiedrību, tad zinu, ar ko rēķināties. Un, piemēram, "Ryanair" nav problēmu ar servisu. Esmu lidojusi vairākas reizes - personāla attieksme ir ļoti pozitīva un draudzīga un galvenais, lidmašīna galamērķī ierodas laikā.
Protams, liela daļa atbildības ir jāuzņemas augstākā līmeņa vadītājiem, kuri, ja grib, var atrisināt daudz problēmu. Taču "airBaltic" vadītājam Bertoldam Flikam ir ne vien komunikācijas problēmas ar medijiem, bet arī visādi citādi nesmukumi, kurus viņš negrib paskaidrot. Un vēl viena lieta, par ko man ir kauns un kam arī ir darīšana ar augstāko vadību - NACIONĀLĀ aviosabiedrība maksā nodokļus citai valstij, jo piloti nav reģistrēti strādājoši šeit, Latvijā.
Vai turpināt? :) Protams, varētu, bet par uzņēmuma tēlu var spriest vienkārši iegūglējot "airBaltic". Pirmā lapa izskatās pieklājīgi, bet otrā un trešā... Šādas ziņas apkaunotu jebkuru uzņēmumu. Un mani pārņem šausmas, ka šis uzņēmums tagad piedalīsies arī Rīgas tēla veidošanā.
Vēl viens interesants fakts: "[Jaundibināmajam] Uzņēmumam, kura kontrolpakete jeb 51% kapitāldaļu piederētu RD, vajadzēs izstrādāt mārketinga stratēģiju pilsētas atpazīstamības veicināšanai." Kapitāldaļu sadalījums nozīmē vien to, ka RD un Aināram Šleseram piederēs gala vārds. Citas labas idejas, visticamāk, tiks noglabātas atvilktnē.
Autores Twittera konts un šī bloga nosaukums ir ļoti precīzs - fans. Runāt patīk daudz, bet izpratne niecīga. Tāpat kā Latvijas hokeja pavasaros - fanu tūkstoši, bet reti kurš uz slidām bijis, lai kaut nedaudz saprastu specifiku. Pasažieru ciparus autore ir spējusi ieraudzīt relīzēs, bet no kurienes tie rodas nav pamanījusi. Pieaugums ir tikai pateicoties tranzītam, vietējā tirgus pasažieru skaits dramatiski krīt. Vai kādu ārzemju pasažieri ir iespējams pievilināt ar mārketingu Latvijā, ar Šleseru Rīgas domē, ar mazo konkurenci Rīgas lidostā? Skaidrs, ka nē, bet autore ir pārliecināta, ka vācieši un skandināvi lido caur Rīgu, jo šeit nav konkurence, nevis tāpēc, ka airBalticam ir izdevies pārliecināt par savu pakalpojumu pasažierus 60! galamērķos ārpus Latvijas. Tāpat autore, lai arī pati un draugi lido daudz, nav spējusi pamanīt, ka Rīgas lidostā strādā nevis airBaltic vai Ryanair, bet Rīgas lidostas darbinieki. Aviokompāniju darbiniekus var satikt tikai pēc iekāpšanas lidmašīnā. Gadījums ar Riekstiņa kungu tikpat labi varēja notikt pirms Lufthansas vai Uzbekistan Airways reisa, bet tas jau nav svarīgi, galvenais vēlreiz uzrakstīt NACIONĀLĀ. Iegūglēt var arī Ieva Treija un rezultāti rāda, ka autore ir uzņēmēja un tas pārsteidz vēl vairāk, jo seklums izklāstītajās domās, ka airBaltic stjuarti zīmēs Rīgā mārketinga plānu un to vēl arī realizēs Rīgā, lai kādu atvestu uz Rīgu, skumdina. Manuprāt, ir tikai loģiski, ka airBaltic piedalās, jo ir ieinteresāts vairāk tūristos uz Rīgu, kas savu naudu iespējams tērēs arī autores-uzņēmējas pakalpojumiem, bet tas jau nav svarīgi, galvenais ir vēl pāris reizes uzrakstīt "NACIONĀLĀ uzdzen šausmas", kas jebkuru labo ideju noraks, lai iezāģētu visiem, arī sev. Bēdīgi, ka par katru cenu sitam savējos un nākamjā brīdī kliedzam, ka visa valsts ieķīlāta par labu skandināvu bankām un Krievijas biznesmeņiem...
AtbildētDzēstPaldies par kritiku, bet es gribētu nedaudz precizēt Anonīmā autora sniegto informāciju. Google jau droši vien neuzrāda, bet ir vairākas Ievas Treijas :) Tā, par kuru rakstāt Jūs, ir kompānijas "Gemoss" direktore un arī miljonāru sarakstā sastopamā uzņēmēja :))) Par to, kas esmu es, var uzzināt sadaļā "Bloga dalībnieki" :)
AtbildētDzēstEs par tiem galamērķiem tikai gribēju piebilst - laikam vēl interesanti būtu papētīt, cik galamērķu dažus mēnešus pēc to atvēršanas tiek slēgti :)
Lai nu kā, tad jau redzēsim, cik izdevusies būs sadarbība un kāds būs Rīgas tēla reklamēšanas plāns. Bet pagaidām es no saviem vārdiem neatkāpjos :)
Atvainojos par ieskaitīšanu uzņēmējos, bet saturu tas šoreiz nemaina. Vai galamērķu slēgšanai ir kāds sakars ar Rīgas reklamēšanu? Galamērķus slēdz un koriģē visas aviokompānijas, jo pieņemu, ka šodien nevar atļauties lidot nerentablus maršrutus. Arī slavētais Ryanair no Rīgas ir vairākus aizvēris. airBaltic gadījumā gan daudz nenāk prātā - Liepāja, Ventspils, Kuresāre, varbūt vēl kāds. Un slēgšanu nevajag jaukt ar sezonāliem lidojumiem. Tāpat kā pa vasaru netiek lidots uz Dubaiju, pa ziemu izskatās, ka nebūs Odesa, Simferopole, Almati, bet no pavasara tie atkal ir sarakstā (info avots www.airbaltic.lv). Protams, ka redzēsim kas sanāks, bet tāpat neatkāpjos no saviem vārdiem, ka nav korekti Rīgas reklamēšanu ārzemēs mērīt pēc lidostas darbinieku neuzvedības. Izpētiet airBaltic vai jebkura cita Latvijas uzņēmumu panākumus mārketingā un pārdošanā ārzemēs un tad salīdziniet vai šis uzņēmums ir kompetents Rīgas mārketingam ārzemēs. Jāsalīdzina ir salīdzināmas lietas.
AtbildētDzēstLabi mārketinga speciālisti vispirms izpēta, cik rentabls ir maršruts, un tikai tad to atver :)
AtbildētDzēstUn "airBaltic" gadījumā es nerunāju tikai par vienu gadījumu. Es runāju par klientu attieksmi pret uzņēmumu un par uzņēmuma spēju radīt un uzturēt savu zīmolu. Es uzskatu, ka šis nav ne tuvu veiksmīgākais tēla veidošanas piemērs. Negribu, lai šāds uzņēmums piedalās Latvijas galvaspilsētas tēla veidošanā.
Atļaušos iestarpināties jūsu diskusijā un pateikt, ka labākā Latvijas vizītkarte un reklāma būtu civilizētas tualetes :))) Kas atiecas uz airBaltic, arī es varu pakritizēt un minēt gana daudz slikto piemēru. Piekrītu raksta autorei, ka sākotnēji jāizpēta tirgus un tad jāatver jauni reiz un galu galā, uzņēmuma galvenā vizītkarte ir tās darbinieki. Ja uzņēmējs grib pārdot kaut ko, viņš nemeklēs idiotus, kuri atļaujās skaļi domāt. Ja jau neatbilst tā profesionalitāte, tad var cilvēku apmācīt, ja vien viņš vēlas mācīties.
AtbildētDzēstJoprojām liela sāpe ir Latvijas tēla trūkums. Tas ir kā tāds švaks akvarelis un tai vietā, lai tikai popularizētu Rīgu, vajadzētu pievērsties arī reģioniem.
Kas attiecas uz Rīgas reklamēšanu ar airBaltic palīdzību, skatos uz to kā kārtējo čomu būšanu. Tas nekas, ka 2007. gada tūrisma forumā Flika kungam tika pasniegta antibalva - kaktuss. Galvenais cēli mērķi un skaista parunāšana.
Man patika tas apzīmējums par "švaku akvareli" :) Ir problēmas Latvijai ar tēlu. Un man patiešām sāp sirds, ka atkal uzvar čomiskā būšana. Vai kādreiz šajā valstī kaut kas notiks citādāk?
AtbildētDzēstLabi, ka Šlesītis uzticēja šo airBaltic, nevis piemēram Ryanair :)
AtbildētDzēst