otrdiena, 2014. gada 22. jūlijs

Smaržu mārketings

Skaņa, gaisma, smarža - šīs visas sajūtas nosaka mūsu kā pircēju izvēli. Kā savulaik teica mans mārketinga pasniedzējs - nekas nenotiek tāpat vien, nejaušību nav. Viss, ar ko mēs sastopamies kā pircēji, ir kāda plānots, lai mēs nopirktu vairāk. 

Šoreiz vairāk par smaržu mārketingu. Smarža ir ļoti spēcīgs instruments, kas ļauj veidot asociācijas un atmiņas. Ja tās ir patīkamas, šīs sajūtas var būt par iemeslu konkrēta produkta vai pakalpojuma izvēlei. Ne velti reizēm dzirdam kādu sakām - šī ir manas bērnības smarža. Tas ir viens veids, kā tā strādā - apziņas līmenī. Taču smarža var iedarboties arī zemapziņas līmenī, ietekmējot cilvēku garastāvokli. Vienmēr gan jāatceras, ka smarža neradīs identiskas emocijas visiem cilvēkiem, jo tās ir diezgan personiskas sajūtas. Un vienmēr jāatceras, ka smarža var veicināt alerģijas uzliesmojumu alerģiskiem cilvēkiem. 

Zinātnisks skaidrojums par smaržas fenomenu rodams, piemēram, portālā HowStuffWorks.com: 
"Smell is perceived by olfactory receptor cells, neurons with knob-shaped tips called dendrites that bind to molecular odorants. When an odorant stimulates a receptor, the cell sends an electrical impulse to the olfactory bulb, where odorant patterns are interpreted as different smells. Because the olfactory bulb is part of the limbic system, the emotional center of the brain, smell is closely connected to the amygdala and hippocampus, structures that influence our behavior, mood and memory."
Smaržu mārketingā var izšķirt četru veidu smaržu tipus:
- aroma billboard smell jeb uzkrītošas smaržas - tās ir smaržas, kas ir spēcīgas un negaistošas, piemēram kafija un šokolāde;
- tematiska smarža - smarža, kas papildina zīmolu, piemēram, telpas interjeru;
- apkārtējā smarža - tas ir vienkārši jauks aromāts, kas jūtams telpā
- signature smell jeb zīmolu raksturojoša smarža - tā ir īpaši izstrādāta kādam zīmolam un raksturo tieši to.

Šeit ir vērtīgs resurss, kur pieejama plašāka informācija par smaržām un to izmantošanas specifiku mārketingā: http://www.scentair.com/

No piemēriem tepat, Latvijā, visvairāk man prātā nāk lielveikala SKY konditorejas nodaļa. Ieejot veikalā, vienmēr ir viena un tā pati kārdinošā smarža, kas liek apdomāt kāda garduma iegādi. Savukārt te ir pāris labu piemēru no lielajiem zīmoliem, kas, izmantojot modernās tehnoloģijas, cenšas klientu uzrunāt tradicionālās situācijās ikdienas dzīvē, paspilgtinot emocijas un veidojot saikni ar zīmolu.

Diezgan svaigs piemērs no Nescafe:




Un vēl viens pavecāks piemērs ar kafijas smaržu, kuru, kā izskatās, labprāt izmanto zīmoli tās specifikas un spēcīguma dēļ:


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru