Tad, kad es ierakstīju portālā 7Guru to, ko es domāju par visiem labi zināmā portāla Draugiem.lv komercializāciju, tad pret mani vērsās ar diezgan asiem komentāriem. Tomēr izmantošu iespēju paturpināt savu domu un izteikties plašāk par, manuprāt, aktuālo tēmu. Īpaši tagad, gaidāmo vēlēšanu kontekstā.
Tas, ka latvieši prot atrast nišas, kur var nopelnīt, un arī nopelna, tā ir laba rakstura īpašība. Bet ideāls jau nav neviens. Tāpēc šķiet, ka šo labu latviešu īpašību papildina ne tik laba īpašība - neizpratne par to, kur ir nopelnīšanas loģiskā robeža, pēc kuras šķērsošanas labi iesākts un pelnošs projekts pārvēršas par vienkāršu projektu bez pievienotās vērtības. Šo labo un ne tik labo īpašību klātesamību var novērot portālā Draugiem.lv.
Portāls uzreiz pēc tā izveidošanas kļuva tiešām ļoooti populārs. Tas, ja atmiņa mani neviļ, parādījās pirms vēl citviet pasaulē tā īsti apzinājās virtuālo sociālo tīklu vērtību. Vismaz pirms Latvijā bija iespēja sākt izmantot ārzemju sociālos tīmekļus, lai komunicētu ar cilvēkiem visā pasaulē. Un latvieši apievienojās un bija tur un folklorizējās teiciens - ja Tevis nav "draugos", tad Tevis nav vispār. Protams, jebkurš lietotājs rēķinājās, ka par kaut kādu naudiņu portāls jāuztur, tāpēc galeriju izveidošana par naudu un statistikas pasūtīšana par dažiem desmitiem santīmu mēnesī nelikās nekas ārkārtējs.
Saprotot, ka tā būda rūc, teju iknedēļu sāka parādītiea kāds jauns pakalpojums, kuru lietotāji varēja izmantot maksājot. Bizness visnotaļ gāja uz augšu, bet tagad šķiet ir sasniegts tuvu maksimāls satura komercializācijas līmenis. Pat tāpēc, lai es pie savas profila bildes pieliktu emociju ikonu, man jāmaksā Ls 0,39. Nerunāsim par slepenajiem pielūdzējiem, dāvanām un citām lieliskajām iespējām.
Arī vēlēšanas neapšaubāmi tiek izmantots kā peļņas avots. Protams, šeit vairs nav runa par santīmiem. Sīkāka informācija ir "tēvzemiešu" nesen izplatītajā paziņojumā presei par sadaļu "Vēlēšanas": Projekts jau labu laiku tiek reklamēts kā vēl nebijusi iespēja deputātu kandidātiem veidot tiešu diskusiju ar portāla auditoriju, Jāņa Dombura vārdiem runājot, šī vide ir kā populārā raidījuma "Kas notiek Latvijā?" priekšvēlēšanu debašu virtuāls izvērsums". Cilvēki tiek aicināti jautājumus deputātu kandidātiem, solot viņu atbildes, pēc kurām portāla lietotāji varēs novērtēt "kandidātu spējas atklātā saziņā, strīdos un dialogos ar vēlētājiem". Tiek noklusēts tikai viens "sīkums": lai deputāti spētu atbildēt uz Jūsu jautājumiem, no viņiem tiek prasīta samaksa - "nieka" 4500 lati par Eiropas Parlamenta un 6120 lati - par Rīgas domes pašvaldību vēlēšanu profila izveidi.
Savs viedoklis par šo konkrēto gadījumu ir arī Draugiem.lv, kuri savu komentāru izplatīja ar 7Guru starpniecību: Draugiem.lv norāda, ka sadaļas veidošanas gaitā konsultējušies ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju un tāpēc var apgalvot, ka partiju profili nav politiskā reklāma. "Tas ir komunikācijas rīks, ar kura palīdzību partijām diskutēt ar portāla lietotājiem, kuriem ir iespējams komentēt ievietoto informāciju," klāsta Draugiem.lv pārstāve Santa Demme.
Tiktāl viss labi, bet kā ir ar ētiku, mīļie? Un te kājās pieceļas latvietis parastais un paskaidro - kad gaisā jūtama naudas smarža, tad ētikas normas jāaizmirst. Lieta tik tāda, ka vēlētājs un Draugiem.lv lietotājs sen jau vairs nav tik nezinošs un nesaprotošs kā pirms vairākiem gadiem. Tagad cilvēki daudz labāk prot atšķirt īstu mantu no ne tik īstas.
Un ne jau tikai komercializācija var novest postā. Arī inovatīvu ideju trūkums ir biedējošs. Pēdējais jaunums, kas man lika šausmās saķert galvu, ir iespēja rakstīt 140 zīmju ziņojumus draugiem. Hmm, kaut kur nu ļoti dzirdēta iespēja. Tas tikai apstiprina, ka vieglāk patiešām ir nošpikot nevis radīt ko jaunu.
Nenoliegšu, ka katru dienu ieeju portālā, paskatos draugu galerijas un izlasu ienākušās vēstules. Taču katrā ziņā šo portālu vairs neizmantoju tik bieži kā sākumā. Mani kaitina nopirktais nevis lietotāju pašu radītais saturs. Protams, nezinu kāda ir Draugiem.lv reālā statistika, taču mani novērojumi un manu draugu stāsti liecina, ka portālā pavadītais laiks ir ievērojami samazinājies. Un tā ir viena no bīstamākajām tendencēm veiksmīgas reklāmas piesaistīšanai nākotnē. Nespēja noturēt lietotāju uzmanību agri vai vēlu atsauksies uz reklāmas pārdošanas rezultātiem.
Reti šādi komentēju, bet šeit savādāk nevaru: afftar mudak, tema gavno.
AtbildētDzēstDraugiem.lv ir bizness. Punkts.
Bizness - tas ir pats par sevi saprotams. Tikai vai tas ir tāds, kas varētu kalpot par paraugu un iedvesmu citiem, vai no tā kaut ko labu var mācīties? Tas ir mans jautājums, uz kuru Tu, Jeremy, vai nu negribi vai nevari atbildēt :)
AtbildētDzēstPar Jeremy(piedod): afftar mudak, tema gavno; Ja nesaproti, kas ir ētika un ka naudu taisīt visos iespējamajos un neiespējamajos veidos nevajag, nevis nevar, tad tu esi viens no cilvēkiem, kas ir palīdzējis šai valstij iekļūt tajos s**os, kur tā ir tagad.
AtbildētDzēstPar tēmu: Jauki esi pieminējis, ka ētika, dr..lv pieklibo, tāpēc tieši šī mantrausība varētu būt viens no iemesliem, kāpēc dr..lv piemeklēs "klīniskā nāve" cilvēki to lietos tikai kā ēpasta surogātu (pat ne bloga platformu)
Nu un tur mēs latvieši arī iekrītam - bizness nenozīmē tikai peļņas maisu likšanu kaudzē - bizness nozīmē ilgtspējīgu attīstību - izaugsmi un jaunus pakalpojumus.
AtbildētDzēstbizness latvietiem ir slikts tāpēc, ka tas nav viņa bizness. tiklīdz rodas, kas savs, tad ar putām uz lūpām viedoklis tiek aizstāvēts.
AtbildētDzēstun valsti tagadējā stavoklī ir novedis nekas cits, kā nevēlēšanās aktīvi iesaistīties procesos.
Nē, nē, kā bizness Draugiem.lv nav slikts. Jebkurš projekts, kas ir pelnošs, ir labs. Tikai es esmu centusies saskatīt robežu starp to, ka naudas pelnīšana netraucē lietotājam un to, ka mērķis ir tikai naudas pelnīšana, neapsverot lietotāju intereses. Draugiem.lv manā skatījumā ir bīstami pietuvojušies brīdim, kad vairs neiedziļinās lietotāju interesēs.
AtbildētDzēstJāni, vēlēšanās jau ir un vienmēr ir bijusi, bet drusku nolaižas rokas, kad skaties uz to nejēdzību, kas notiek Latvijā.
Vispār jau īstās draugiem.lv "Vēlēšanu" cenas var redzēt te:
AtbildētDzēsthttp://www.draugiem.lv/ads/velesanas/?c=pricing
Tātad formāli viss kārtībā :) Kā jau lielākajā daļā gadījumu šajā zemītē :)
AtbildētDzēst