piektdiena, 2009. gada 26. jūnijs

Iepirkšanas paradumi mainās līdzi laikam

Laikraksts "The New York Times" salīdzinoši īsā laika periodā ir publicējis vairākus rakstus par to, kā mainīsies iepirkšanās kultūra gan no pārdevēju, gan pircēju skatupunkta. Vērtīgākās atziņas manā skatījumā:
- some of the nation’s biggest retailers are seizing the moment to reinvent their business strategies. And the impact will mean both sweeping changes in the merchandise on their shelves and subtler alterations, like how many pantyhose to keep in stock;
- one of the biggest changes consumers are likely to see is greater personalization and regionalization of merchandise;
- consumers will have fewer brands from which to choose;
- consumers will also see even more of the exclusive collaborations between retailers and prominent designers that are so prevalent today. That will help distinguish stores as well as avoid price wars because the same items will not be sold at multiple chains;
- appliance research centers with computers are enabling customers to compare local competitors’ prices;
- despite all the new technology, consumers will be getting more attention from sales staff.

Ja šo visu iepriekšminēto attiecinām uz situāciju Latvijā, tas notiek arī šeit. Daudzi veikali patiešām izvērtē stratēģiju un to maina atbilstoši saviem tālākajiem mērķiem. Sortiments tiek optimizēts, tajā pat laikā meklējot iespējas atšķirties no konkurentiem un piedāvāt tikai savā veikalā nopērkamus produktus. Līdz iespējai tirdzniecības vietā salīdzināt cenas ar citām tirdzniecības vietā, izmantojot datoru, mums gan laikam vēl patālu. Bet, kas attiecas uz personālu, ir divējādas tendences. Viena - pārdevēji noteikti kļūst uzmanīgāki un laipnāki. Otra - acīmredzot sašutuši par algas samazinājumu, pārdevēji uzvedas tā, it kā viņiem būtu vienalga.

Otrs jautājums, ko noteikti jāapskata runājot par izmaiņām veikalu vidē, ir arhitektoniskais risinājums. Tam veltīta otra "The New York Times" publikācija, kas nonāca manā redzeslokā. Apdomāšanas vērts, piemēram, ir jautājums, ar kādiem transporta līdzekļiem cilvēki dosies uz lielveikaliem. Vai visi spēs atļauties izmantot automašīnas? Par to vajadzētu padomāt veikalu saimniekiem. Protams, arī tehnoloģiskajiem risinājumiem būtu jāpievērš uzmanība. Rakstā minētais Latvijas apstākļos varētu šķist nedaudz utopiski, bet varbūt tomēr ne: "The role of technology seemed largely confined to all the ways one could shop using an iPhone and to body scanning."  

Nobeigumā prezentācija par interaktīvajiem skatlogiem - pamēģinātāji atzīst, ka tie ir labāki par šopošanu onlainā :)

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru