otrdiena, 2009. gada 4. augusts

Kā izdzīvot laikrakstiem 21. gadsimtā?

Šobrīd pasaulē ir ļoti interesants laiks, un ir interesanti vērot dažādus procesus no malas. Viss sakrīt vienuviet - moderno tehnoloģiju attīstība un globālā ekonomiskā krīze. Pastāvēs, kas pārvērtīsies. Jāmainās ir, tas skaidrs, bet ir daži, kas nevēlas mainīties vai arī neredz virzienu, kurp mainīties.

Pasaules informācijas telpā esmu pamanījusi, ka šobrīd risinās interesantas, aktīvas un karstas diskusijas par to, kurš, cik un par kādu mediju saturu maksās. Jau rakstīju par to, ka ziņu veidotāji uzskata par negodīgu esam interneta meklētāju biznesu, kas, viņuprāt, dzīvo uz viņu radīta satura rēķina un izmanto to bez maksas un bez ierobežojumiem. Amerikas Preses institūts nu jau ir gājis vēl tālāk un paziņojis, ka medijiem jākoncentrējas nevis uz reklāmdevējiem, bet gan uz auditoriju. Tas attiecas arī uz naudas iekasēšanu. Amerikas Preses Institūts savā nule tapušajā Laikrakstu rīcības plānā paskaidro: "Free, ad-based strategy may have made sense when online was a small, supplementary business for newspapers. But now that various digital platforms are becoming the medium of choice for so many news readers, it makes sense to charge for what is expensive to report and edit professionally. (..) The report also suggests a paid content wall would help retain print subscribers."

Umair Haque, Harvarda Media Lab vadītājam par to ir savs viedoklis: "Journalists didn't make 20th century newspapers profitable — readers did. 20th century newspapers were never supernormally profitable because of what they wrote: it was the natural monopoly dynamics of classifieds that fueled massive margins. In the 21st century, it's time, again for newspapers to learn how to profit with stakeholders — instead of extracting profits from them. The 21st century's great challenge isn't selling the same old "product" better: it's learning to make radically better stuff in the first place. Here's how to begin building 21st century newspapers." Man ir sajūta, ka šeit ir vecais labais stāsts par nevēlēšanos mainīties. Kāpēc domāt ko jaunu, ja var uzprišināt to pašu veco? Umair Haque iesaka vairāk koncentrēties uz nišas produktiem, kuru saturu joprojām ir iespēja pārdot gan gala lietotājam, gan reklāmdevējam.

Redzēsim, kā viss beigsies laikrakstam "Diena", bet tas, kā šis laikraksts tika galā ar pārmaiņām, man šķiet atzinības vērts - drukātajā versijā analīze, onlainā ziņas un bez maksas, taču ar iespēju iegūt ļoti daudz apmeklētāju, kas nodrošina pastāvīgu reklāmdevēju interesi.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru