trešdiena, 2014. gada 10. decembris

Bilžu izmantošanas specifika interneta resursos

Bilžu izmantošana interneta resursos man vienmēr šķitusi interesanta tēma. Beidzot nolēmu par to arī kaut ko uzrakstīt. Rakstīšu mājas lapu kontekstā, jo tā noteikti ir svarīgākā izvēle, ja skatās visus iespējamos interneta resursus. Tātad faktori, kas jāņem vērā, izvēloties bildi, ko likt mājas lapā:

- izšķirtspēja - jo lielāka būs izšķirtspēja, jo lēnāk lādēsies lapa. Nevajag identiskas kvalitātes bildi izmantot vides reklāmas plakātam un mājas lapai. Ir pavisam vienkāršas grafiskas programmas, kur bildi var samazināt. Parasti mājas lapas veidošanas un administrācijas programmās ir norādīti parametri, kas nepieciešami bildei, ko grasies izmantot. Te jāpievērš uzmanība "px" jeb pikseļiem un "dpi" jeb izšķirtspējai. Internetam pilnīgi pietiks ar izšķirtspēju no 72 līdz 96 dpi . Kas attiecas uz pikseļiem jeb bildes izmēru, tad variācijas iespējas ir vairākas. Lielākoties viss ir atkarīgs no tā, kurā vietā bilde būs. Ja tā ir centrālā un liela, tad jāizmanto arī lielāka izmēra bilde. Ja tā ir mazāka, tad to tiešām mazu vajag arī likt. Katrā ziņā vienmēr pēc bildes ielādēšanas vajadzētu pārbaudīt, kā tā izskatās lapā. Ja tā ir graudaina, nepieciešama labāka kvalitāte. Nedaudz labāka :) Vēl ir būtiski atcerēties - ja ir vēlme samazināt bildi, nevajag to staipīt. Tā var tikt izkropļota. Labāk to ir samazināt speciālā bilžu apstrādes programmā (pat visvienkāršākajā), kas bildi samazinās proporcionāli;

- tiesības izmantot bildi - ja ir jāatrod ilustrācija, parasti to meklē kā jebkuru citu informāciju: Google meklētājā. Taču nevar jebkuru bildi saglabāt uz datora un pēc tam izmantot savā mājas lapā. Katra bilde internetā, lai cik brīvs un plašs tas arī nebūtu, kādam pieder. Ja nu ir situācija, kad ļoti gribas tieši tādu bildi, var izmantot atsauci uz resursu, kur bilde paņemta. Drošāk, protams, ir sazināties ar konkrētā resursa izstrādātāju un saskaņot, vai bildi drīkst izmantot. Jebkura nesaskaņota bildes izmantošana ir pretlikumīga un var tikt traktēta kā autortiesību pārkāpums ar visām no tā izrietošajām sekām. Visdrošākais ceļš ir bildi nopirkt. Iespējas ir daudz un dažādas - internetā atrodamas daudzas vietnes, kur bildi iegādāties: 

Turklāt, tā kā nepieciešama salīdzinoši neliela izmēra bilde, tā nebūs dārga. Vēl viens gana ērts un vienkāršs risinājums - uztaisi bildi pats! Tagad viedtālruņu kamerām ir ļoti augsta izškirtspēja un iespējams uztaisīt ļoti kvalitatīvas bildes;

- nosaukums, ar kādu bilde tiek saglabāta administrācijas sistēmā un parādās mājas lapā. Tas ir ļoti būtiski, bet pieredze liecina, ka TIK daudzi par to neaizdomājas. Google meklē lapas pēc visas tekstuālās informācijas, kas ir tajās iekļautas. Ja lapu neatradīs pēc atslēgas vārda, tad, iespējams, atradīs pēc bildes. Tāpēc "IMG 76593827" nebūs pareizā izvēle... Labāk piestrādāt un piešķirt bildēm vienkāršus vārdus, kas gan attēlos, kas bildē ir parādīts, gan arī kalpos kā atslēgas vārds mājas lapai;

- bildes tips jeb kā izvēlēties pareizo starp jpg, gif, png u.tml. - izvēle ir diezgan smalks process, kam arī ļoti reti tiek pievērsta uzmanība. Rezultātā bilde var zaudēt kādas savas īpašās ēnas vai elementus. Ļoti interesanta inforgrafika par šo tēmu ir šeit. Mans īss izklāsts par to, ko izvēlēties:
  • jpg - standarta formāts lielākajai daļai fotokameru. Jāizvēlas, kad mazs bildes apjoms ir svarīgāks par kvalitāti. Piemērots parastām bildēm, fotogrāfijām, sarežģītu krāsu kombinācijām un foto, kur ir tumšu un gaišu ēnu spēles;
  • gif - šajā formātā saglabātajām bildēm 2 pikseļu krāsas veidos vienu, samazinot kopējo krāsu skaitu. Šādas bildes var izmantot animācijās, grafiskos attēlos, kur ir maz krāsu, maza izmēra ikonās un citos vienkāršos attēlos (līnijās, vienkāršos zīmējumos).
  • png - attēlus šādā formātā vislabāk ir izmantot interneta vidē. Tie saglabā caurspīdīgumu - tas nozīmē, ka ir viegli savietojami jeb uzliekami virsū jebkuram citam attēlam. Un neparādīsies kaitinošais baltais rāmis apkārt, piemēram, logo. 

Nobeigumā apkopojums tam, ko var uzskatīt par labu bildi. Autors ir Whoishostingthis.com/. Un vairāk informācijas par šo tēmu ir arī MarketingProfs.com rakstā, kas ir lasāms šeit 


3 komentāri:

  1. Ieva, tavā tekstā ir ļoti daudz tehniska rakstura rupju kļūdu.

    1. Izšķirtspējai (dpi) uz ekrāna attēlotajam attēlam nav absolūti nekādas nozīmes. Ir nozīme vienīgi tam, cik pikseļus plata un augsta ir bilde. Bildei var uzstādīt 300dpi izšķirtspēju, bet attēla izmērs tai pat laikā var būt tikai 100 x 100 px. Tipiska, mūsdienīga datora ekrāna platums vidēji ir no 1200 līdz 1600 pikseļiem, augstums 600 līdz 900 pikseļiem. Tātad optimāls izmērs bildei, kas ir paredzēta pilnam ekrānam ir 1600 px platumā vai 900 px augstumā.

    2. Attēlu formāti. Aprakstīts ir ačgārni, bet varu piedāvāt vienkāršāku formulu, lai saprastu pareizo formātu.
    gif — animētiem attēliem (un uztur arī caurspīdīgumu, bet ierobežo 256 krāsu paletē)
    png — visai grafikai, tai skaitā kartēm, shēmām, infografikām, logotipiem (jebkurš attēls, kas sastāv no acīmredzamiem krāsu laukumieņiem). Atšķirībā no gif uztur ļoti plašu krāsu spektru, uztur caurspīdīgumu un vienlaicīgi izmēru ziņā vienmēr būs mazāks par gif.
    jpg — visos pārējos gadījumos.

    3. Attēla nosaukums. Tas pēdējais attēls ar padomiem ir ļoti liels bullshit, kur katram no pieminētajiem padomiem var piemeklēt tūkstošiem piemēru, kad šie padomi nav jāizmanto.

    AtbildētDzēst
  2. Paldies par komentāru. Par izšķirtspēju un bilžu lielumu - iekļāvu atrunu, ka viss ir atkarīgs no tā, kurā vietā ir bilde. Par attēlu formātiem - lielais paldies par skaidrojumu; neesmu eksperte, vadījos no internetā atrodamās informācijas, jo mani pašu šī tēma interesē. Par nosaukumiem - pilnībā nepiekrītu :)

    AtbildētDzēst
  3. Nekādu raižu. Ir prieks radīt sapratni. Ja citkārt ir jautājumi par tehniskākām lietām, pirms publikācijas droši vari sazināties.

    AtbildētDzēst