ceturtdiena, 2016. gada 14. janvāris

Start-up uzņēmumiem arī ir vajadzīgs mārketings

Tiem, kas kādreiz ir domājuši par savu biznesu vai arī šobrīd nopietni apsver sava biznesa uzsākšanu, kārdinošākais vārds ir "start-up". Tik daudz un dažādu iedvesmojošu stāstu par to, kā čalis no rajona kaut ko izdomāja, atrada naudīgus onkuļus un re - gatavs miljonārs! Tiem, kas bijuši tuvāk start-upiem, šis skats ir vairāk reālistisks kā rožains. Tie, kas paši bijuši start-upos, kas ļoooooti bieži izrādās neveiksmīgi, skats ir reālistisks. Taču šie neveiksmīgie stāsti nevienu ne tikai ne īpaši interesē, bet arī droši vien ne pārāk gribas ar to lepoties, tāpēc par to klusē. 

Neveiksmju iemesli ir ļoti dažādi. Es pilnīgi noteikti nevēlos apgalvot, ka mārketinga pamatu nezināšana ir par iemeslu kaut kādam procentam nesekmīgu start-upu. Taču esmu tikusies un runājusi ar daudziem start-up ļaudīm ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās. Un mārketings ir viens no melnajiem zirdziņiem. Tik daudz var izlasīt internetā par to, kā vajag, kādus rīkus izvēlēties u. tml. Taču, neredzot kopīgo bildi, atsevišķu rīku izvēle neko nedos. Tāpēc jau no pagājušā gada septembra TechHub Rīga telpās katru mēnesi aicinu uz kopīgu papļāpāšanu par mārketingu pasākumā ar nosaukumu Riga Marketing Lab. Piedalās viesis, kas uzstājas ar kādu stāstu. Šogad ir mērķis piesaistīt arī vairāk praktisku runātāju, proti, start-up pārstāvjus (ja Tev ir kāds padomā ar savu veiksmes vai neveiksmes stāstu, dod ziņu!). 

Tik ļoti gribas rakstīt pozitīvus stāstus. Esmu jau vairākas reizes teikusi, ka tie pozitīvie stāsti kaut kā ātri aizmirstas, bet tie ne pārāk pozitīvie paliek atmiņā, jo kaut ko māca un liek padomāt par to, kā nepieļaut tādas pašas kļūdas. Viens no vadošajiem tehnoloģiju blogiem pasaulē GeekTime publicēja TechHub Rīga pārstāves Ineses Mūrnieces apkopojumu par Latvijas start-upiem, kam vērts pievērst uzmanību 2016. gadā. Es patiešām ceru, ka šiem uzņēmumiem izdosies! Visi pieci minētie ir lieli vārdi ar labu potenciālu, bet... 

Ieinteresēja mani ar 2. numuru minētais start-up uzņēmums "BranchTrack". Nebiju iepriekš par to dzirdējusi, taču strādāju uzņēmumā, kam šis start-up pakalpojums varētu būt interesants. Iegāju lapā, reģistrējos. Tas arī viss, ko sapratu... It kā liekas, ka saprotu, bet kaut kā ne līdz galam. Meklēju kādu video ar pamācību. Pirmajā lapā "Click to see how it was built" nestrādā (tagad ir salabots). Atradu video. Iespējams, es esmu diezgan neattapīga, bet man nav īsti saprotams, kā lai šo projektu pārdodu kolēģiem, kas ir vēl tālāk no modernajām tehnoloģijām. Man ir sajūta, ka produkts ir labs, bet nu nesaprotu es. To arī uzrakstu Facebook. Kur ir kāds "guide for dummies"? Atbildes nav vairākas dienas. Tikmēr es savā e-pasta kastē jau esmu saņēmusi vairākas e-pasta vēstules ar jautājumu, kāpēc es neko vēl neesmu savā profilā darījusi. Sāku dusmoties. Nedaru neko, jo nesaprotu. Aizsūtu e-pasta vēstuli uz adresi, kas man atsūtījusi šos e-pastus, ar jautājumu, kāpēc man neatbild un kāpēc man sūta vēstules, ja es nesaprotu, kā sistēmu izmantot. Ātri pienāk atbilde - lai dodot ziņu, ja vēlos atrakstīties no e-pastu saņemšanas... Es nevēlos, es vēlos saprast, kā strādā sistēma. Man atsūta linku uz video... Ok, bet vai Jūs neinteresē, kas tas par klientu, varbūt satiekamies un Jūs man parādāt, nodemonstrējat... Nedēļas laikā nekādas pārdošanas un pilnīgi greiza komunikācija. Kā tieši ir plāns sasniegt to statusu, kas ir solīts?

Tas ir tikai viens piemērs tam, ka mārketings nav kaut kas tāds, ko var darīt jebkurš. Zināšanām tomēr ir jābūt un jābūt cilvēkiem komandā, kas šīs zināšanas pārzina un prot likt lietā. Man prieks, ka ir, piemēram, tāds projekts kā Iphonephotographyschool, kas arī ir start-up un nebūt nav cerīgāko listē, taču ir realizējis absolūti lieliski Facebook kampaņu, par kuru varbūt citu reizi. Un jā, viņiem ir savs mārketinga cilvēks un viņi meklē vēl vienu! Tāpēc ir vērts investēt.  

1 komentārs:

  1. Piekrītu autoram, gan par tiem kas cer uz start up panakumiem, gan attiecībā uz mārketingu... te nepieciešams rūpīgs un uzcītīgs darbs, zināšanas un komanda...

    AtbildētDzēst