Par labāko darba devēju privātajā sektorā Igaunijā 2016. gada sākumā tika pasludināts startup uzņēmums Pipedrive. Par startup gan to sen vairs nenosauksi, jo uzņēmums 6 gadu laikā ir izaudzis līdz 170 darbiniekiem (visu šo gadu laikā no darba šajā uzņēmumā aizgājuši tikai 8 cikvēki!). Kāpēc par to ir svarīgi runāt mārketinga kontekstā? Tāpēc, ka darbinieki ir ļoti nozīmīgi zīmola vēstneši. Un šim faktam savā prezentācijā Rīgā, viesojoties koprades telpā The Mill, stāstīja viens no startup dibinātājiem Ragnar Sass.
Lai būtu skaidrs, par kādu uzņēmumu būs stāsts, šeit video:
Ragnar šis nav pirmais startup uzņēmums, taču varētu teikt, ka pirmais veiksmīgais gan. Viņš pastrādājis daudzviet pasaulē, taču atzīst, ka Baltijas valstis ir unikālas ar to, ka šeit darbinieki ir ļoti lojāli: "Mums Igaunijā vasara ir tikai nedēļu, tāpēc cilvēkiem nekas cits neatliek kā strādāt," joko Ragnar. Viņš daudz pūles veltījis tam, lai izveidotu uzņēmumu, kur visiem justies labi. Un labas darba vietas stāsts vienmēr sākas ar uzņēmuma radītāju: "If founders don't give a f***, noone does." Un šeit runa nav tikai par startup uzņēmumu.
Kad uzņēmums attīstās, nākamais solis ir darbā pieņemšanas process. Ragnar uzskata, ka lielākā kļūda ir pieņemt darbā biroja administratori/-u, kas amatu apvienošanas kārtībā dara visu, tostarp arī atlasa jaunos darbiniekus. Viņš uzsver, ka tā cilvēka izvēle, kurš būs atbildīgs par personāla atlasi, ir jāveic ļoti rūpīgi. Tieši personāla cilvēks vienmēr būs pirmā saskarsme ar uzņēmumu. Ja par personālu atbildīgajam cilvēkam nav īsti saprašanas, kas un kāpēc, tas rada nekompetences iespaidu. Un kā gan tādējādi var atlasīt labākos darbiniekus vai motivēt mainīt darba vietu? "... because great people always have choice and only A players attract A players." saka Ragnar. Piebilde no manas puses - jebkurš uzņēmuma darbinieks rada iespaidu par uzņēmumu. Arī grāmatvedis, kas komunicē par neapmaksātiem rēķiniem. Arī viņš parāda, kāda kultūra ir uzņēmuma iekšienē.
Ragnar stāsta, ka vienu no personāla speciālistēm uzņēmums atradis Ukrainā: "Palīdzējām viņai pārcelties uz Igauniju ar visu ģimeni, un viņa mums palīdzēja atvērt durvis uz Ukrainas tirgu." Šeit jāpiebilst, ka Pipedrive ir uzņēmums, kas ir izstrādājis CRM (customer relationship management) rīku. Tā uzturēšanai un attīstībai ir nepieciešami programmētāji un citi IT speciālisti, kas Igaunijā un ne tikai ir kļuvuši par deficītu. Gudrs solis! Turklāt citiem uzņēmumiem jau arī trūkst darbinieku, un viņi arī kāru aci noskatās uz tavu uzņēmumu...
Gan maziem, gan lieliem uzņēmumiem ir jāņem vērā arī vispārīgās mūsu laikmetam raksturīgās tendences. Piemēram, komunikācija - jo lielāks uzņēmums, jo tai ir jābūt aktīvākai uzņēmuma iekšienē. Ragnar uzsvēra, ka nekad un nekas neaizstās personīgo aci-pret-aci komunikāciju. Vadītājiem šajā sakarā ieteikums pavisam īss un kodolīgs - "you should shut up and listen". Vēl viena tendence, kas biznesa pasaulē kļūst ļoti aktuāla - atklātība visur un visā. Ne tikai tajā, ko vadība stāsta visiem citiem darbiniekiem, bet arī fakts, ka informācija par atalgojumu ir publiski pieejama. Ragnar atbalsta šo ideju, ko ir pieņēmuši daudz uzņēmumi visā pasaulē. Viņš to pamato šādi - ja atalgojums ir liels, bet tas ir pamatots, kādi gan citiem varētu būt iebildumi?
Šis viss augstāk minētais un vēl pozitīva darba vide, laba atmosfēra un kolēģi rada kopējo priekšstatu par uzņēmumu. Pat, ja darbinieks ir pastrādājis uzņēmumā tikai pāris mēnešus: "Sociālajos tīklos, piemēram, LinkedIn paliek informācija par darba pieredzi. Un kāds paziņa redzēs, ka esi strādājis konkrētajā uzņēmumā. Un viņš pajautās iespaidus," par katra darbinieka uzskatu svarīgumu stāsta Ragnar.
Pipedrive stāstu tikšanās reizē papildināja Kadri Tuisk - jauna dāma, kas kopā ar Ragnar šobrīd strādā pie cita projekta. Viņa pēta, kā ikdienas novērtējums spēj palīdzēt darbinieku personīgajā izaugsmē. Kadri un Ragnar ir radījuši rīku Clanbeat, kas palīdz motivēt personālu 1-pret-1 sarunās. Pētot dažāda līmeņa uzņēmumus un darbiniekus (smart creatives in service companies), Kadri ir secinājusi, ka galvenais darba maiņas iemesls ir nepietiekamas pašizaugsmes iespējas. Tikai pēc tam nāk tādi faktori kā atalgojums un atmosfēra kolektīvā. Tāpēc ārkārtīgi svarīga ir darbinieku apmierinātība, jo uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus, darbinieki ir būtiskākā vērtība, ar kuras palīdzību sasniegt savus biznesa mērķus. Un arī viens no būtiskākajiem kanāliem, kas informāciju par uzņēmumu aiznes plašajā pasaulē.
Iedvesmojoši!!!
AtbildētDzēstLabs stāsts... iedvesmo darīt
AtbildētDzēst