sestdiena, 2009. gada 9. maijs

Milda reklamē Sudraba ūdeni

Ja man jāizvēlas - dzert ūdeni no krāna vai tomēr no pudeles -, tad tomēr izvēlos pudeļu ūdeni. Mīļākā pudeļūdens man nav, dzeru to, kas veikala plauktā pagadās pirmais. Un tā nu sestdienas rītā devos pagatavot tēju no iepriekš iegādāta pudeļūdens. Nejauši rūpīgāk sāku pētīt etiķeti, kas vēsta, ka tas ir "Sudraba dzeramais ūdens". Turklāt etiķeti lepni rotā Milda, kurai trīs zvaigžņu vietā ir uzraksts "USS". 

Man personīgi šis Mildas izmantojums liekas pabriesmīgs un gaužām nevietā. Iespējams, ka tirgotāji "Starptautiskais ūdens serviss", orientējas arī uz ārzemnieku auditoriju, ar ko varētu pamatot valsts simbola uzlikšanu uz etiķetes - atpazīstamība! Bet, ja tas nopērkams vietējās veikalu ķēdēs, tad droši vien tomēr lielākā daļa auditorijas ir Latvijas iedzīvotāji. Jautājums, vai tad, ja uz produkta etiķetes ir valsts simbols, tas rada lielāku uzticību, noteikti ir plašāka pētījuma vērts. Tā tāda liriska atkāpe no mārketinga viedokļa.

Ko saka likumi? Ieskatoties normatīvajos aktos, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumā par Brīvības pieminekli un Rīgas Brāļu kapiem minēts, ka "Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu attēlu un simbolu izmantošana reklāmas un peļņas nolūkos, izņemot masu informācijas līdzekļus, atļauta vienīgi, saskaņojot ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu pārvaldi." Jācer, ka uzņēmums šo atļauju ir ieguvis. 

Taču šis piemērs, man šķiet, tomēr norāda uz krietni nopietnāka likumiskā valsts simbolu izmantošanas regulējuma nepieciešamību. Galvenokārt tas nepieciešams tāpēc, ka valstij jārūpējas (lasi: vajadzētu rūpēties) par ētisku valsts simbolu izskatu tur, kur tie parādās. Šajā konkrētajā gadījumā īpaši briesmīga šķiet gan burtu kombinācija "USS" (vēl tikai viens burts un jau varēs sākt dungot Bītlu dziesmiņu "Back to the USSR"), gan arī uzraksts pār Mildu "Drinking water". Un vai to daudzo valsts institūciju starpā, ar ko mūsu valsts ir bagāta, atrodas arī kāda, kas šo varētu kontrolēt un kurai par šo būtu kas sakāms?

4 komentāri:

  1. ak, vai tad nav vienalga, ko cepies? izskatās kičīgi. tādas lietas ir dzīvas

    AtbildētDzēst
  2. Nu re, tagad man vismaz būs ko pateikt tiem, kas jautās - kāpēc mūsu valsts šobrīd ir tieši tur, kur ir? Tāpēc, ka mums ir šāda attieksme - valsts simboli uz dzēriena pudelēm liekas kičīgi un izskatās dzīvi :)

    AtbildētDzēst
  3. Atkāpjoties no dziļākas analīzes, jāsaka - baiss darbs :) Ja mēs esam tik labi, cik labs ir mūsu pēdējais darbs, I am just wondering, vai dizaina autori ar sevi šobrīd lepojas :)

    AtbildētDzēst