trešdiena, 2014. gada 22. oktobris

Straujāk augošie uzņēmumi Latvijā. Skats uz tiem no mārketinga viedokļa.

Tālāk esošais teksts ir eksperimenta rezultāts. Mārketinga nozīmīgums, dažādu mārketinga instrumentu izmantošana, komunikācija ar klientu un vēl dažādi citi gudri vārdi un vārdu salikumi ikdienā ir dzirdami bieži. Daži tos lieto, lai neatpaliktu no citiem, īsti nesaprotot jēgu. Daži izvēlas piemērotākos rīkus un tos patiešām izmanto. Un ik pa laikam var novērot kādu jaunu uzņēmumu, kas aktīvi sācis savu darbu, skaļi informējot par to sabiedrību, prasmīgi izmantojot dažādus noderīgus rīkus. Nolēmu vērsties pie šī gada Latvijas straujāk augošajiem uzņēmumiem - titula Gazele 2014 īpašniekiem -, lai noskaidrotu, kādus mārketinga instrumentus tie izmanto. Un papētīju arī to, kā šie uzņēmumi sevi prezentē internetā.

Secinājumi? Skarbi. Uz e-pasta vēstulēm, ko apzināti sūtīju uz mājas lapā norādīto e-pasta kasti, neatbildēja NEVIENS uzņēmums. Ja šādi uzņēmumi sevi drīkst saukt starp straujāk augošajiem, tad kas gan notiktu, ja tie lasītu arī savus e-pastus. Protams, ir dažādi faktori, kāpēc viens vai cits uzņēmums e-pasta vēstuli var nebūt saņēmis. Bet nav atbildējis NEVIENS - un tas tomēr parāda tendenci. Viens no iemesliem neatbildēšanai varētu būt fakts, ka lielākoties uzņēmumi darbojas B2B segmentā. Taču kā lai sadarbības partneri šos uzņēmumus atrod? Kā lai sazinās? Cik iespēju šādi varētu būt palaists vējā? Otrs iemesls - neesmu tik svarīga persona, lai uzskatītu par vajadzīgu man atbildēt. E-pasta vēstulē rakstīju, ka raksts jebkurā gadījumā tiks publicēts. Ar vai bez viedokļa. Tad nu publicēju bez viedokļa. Uzņēmums nav izmantojis iespēju paspodrināt savu tēlu.

Tagad par visiem pēc kārtas. Ne tikai nosūtīju e-pastu, bet arī apskatīju Google meklētāja pirmo lapu, lai saprastu, ko uzņēmums vēlas par sevi pastāstīt. Vēlreiz uzsvēršu, ka lielākā daļa uzņēmumu darbojas B2B segmentā, kas varētu būt pamats ne tik aktīvai komunikācijai. Taču kāpēc neizmantot lētus rīkus, piemēram, mājas lapu, lai pastāstītu par sevi un attīstītu biznesu? Sekojošie spriedumi ir absolūti subjektīvi.

1) SIA Netto Tehnika - staujāk augošais uzņēmums Latvijā. Saskaņā ar Dienas Biznesā atrodamo informāciju: "SIA Netto Tehnika strādā tikai Eiropas tirgū, jo Latvijā esot pārlieku mazs pieprasījums, turklāt šeit tiekot praktizēts arī pelēkais bizness. (..) Uzņēmuma klienti ir vairumtirgotāji, neatkarīgie mazumtirgotāji un mazumtirdzniecības tīklu pārstāvji, interneta veikali u.c." 
* mājas lapa - nevar nosaukt ne par modernu, ne atraktīvu, nedz arī bagātu ar informāciju. 
* sociālie tīkli - netiek izmantoti.
* Google meklētājs - nekā būtiska pirmajā lapā nav, izņemot uzņēmuma mājas lapu.
* e-pasts - klusē.

2) AS Preiļu siers - straujāk augošais uzņēmums Latgalē.
* mājas lapa - ne moderna, ne atraktīva. Nav informācijas par pašu galveno - produktiem. 
* sociālie tīkli - nav.
* Google meklētājs - būtiskākais ir video par uzņēmuma 40 gadu jubileju, un tas tapis 2012. gadā.
* e-pasts - klusē. Turklāt, noklikšķinot uz e-pasta adreses, atveras Outlook ziņojums, kur automātiski parādās uzņēmuma e-pasta adrese. Un tajā ir kļūda, tāpēc vēstule adresātu pirmo reizi nesasniedz. Savā e-pasta vēstulē šo niansi norādīju. Pagaidām nav izlabots.

3) SIA Reneprint - straujāk augošais uzņēmums Zemgalē;
* mājas lapa - salīdzinājumā ar iepriekš minētajiem uzņēmumiem, izskatās krietni labāk.
* sociālie tīkli - Twitter pēdējais ieraksts 13. februārī, 20 sekotāji; Facebook pēdējais ieraksts 29. janvārī, 56 sekotāji; 
* Google meklētājs - nekā būtiska par uzņēmumu.
* e-pasts - klusē.

4) SIA GB Koks - straujāk augošais uzņēmums Vidzemē.
* mājas lapa - nav.
* sociālie tīkli - nav.
* Google meklētājs - nekā būtiska.
* e-pasts - klusē.

5) SIA VIA-S modular houses - straujāk augošais uzņēmums Kurzemē.
* mājas lapa - salīdzinoši moderna.
* sociālie tīkli - nav.
* Google meklētājs - daži videoklipi un raksts Dienas Biznesā.
* e-pasts - klusē.

6) SIA Pure Chocolate - straujāk augošais uzņēmums Rīgas un Pierīgas reģionā. Noteikti viszināmākais no visiem iepriekš minētajiem.
* mājas lapa - salīdzinoši atraktīva un moderna, atspoguļo uzņēmuma darbību.
* sociālie tīkli - 1301 sekotājs iekš Facebook, 942 sekotāji iekš Twitter, 1170 sekotāji iekš Draugiem. Skaits nav liels, bet ir, tātad rīks tiek izmantots un gana veiksmīgi.
* Google meklētājs - visa svarīgākā informācija sākot ar mājas lapu un beidzot ar uzziņu dienestu informāciju.
* e-pasts - klusē.

7) SIA Kronospan Riga - vērtīgākā Gazele.
* mājas lapa - ir, bet ne ļoti pārskatāma. 
* sociālie tīkli - nav.
* Google meklētājs - standarta situācija, atrod uzziņas dienestos esošo informāciju.
* e-pasts - klusē. 

SECINĀJUMS. Acīmredzami uzņēmums var veiksmīgi strādāt bez stāstīšanas par sevi un bez komunikācijas ar klientu. Jautājums - kāpēc apstāties pie sasniegtā? Uzzinot klienta viedokli, vienmēr ir iespēja darīt ko labāk, attīstīt jaunas idejas, iegūt sadarbības partnerus. Stāstos par šiem uzņēmumiem bieži izskan vārdu salikumi "investīcijas un attīstība", ir jūtama skaidrība par tālākiem soļiem. Jautājums tik viens - vai nepienāks brīdis, kad nevērība komunikācijā ar klientu sāks atmaksāties?

2 komentāri:

  1. Sociālo tīklu accounta neveidošana norāda tikai to ka firma ir nopietna, nevis klaunu/pajolu iestāde.
    Mājaslapas neesamība norāda par priekšnieka slinkumu un tupumu.
    E-pasts nevis klusē, bet uz tavu spamu neatbild!
    Mārketingisti dumie. Īsti parazīti, paši neko nedara, bet grib saņemt atalgojumu par kaukādu tupu ļāļināšanos.

    AtbildētDzēst
  2. Kā man patīk anonīmi komentāri! Kāpēc neraksti ar savu īsto vārdu? Kauns par savu viedokli? :)

    AtbildētDzēst