otrdiena, 2014. gada 14. oktobris

Tiešais pasts - vai efektīvs mārketinga instruments?

Ideja par šo rakstu radās šodien saņemtas e-pasta vēstules dēļ. Mana e-pasta adrese ir iekļauta RUNDE mārketinga aģentūras vēstuļu saņēmēju listē. Iepazinos ar vēstules saturu, un tēma par tiešo pastu mani uzrunāja. Lielākoties tāpēc, ka tirdzniecības centru tīkls STOKKER, kurā es strādāju, bieži izmanto šo instrumentu. Tāpēc gribētu rakstu komentēt, vienlaikus daloties savā pieredzē. Un arī kliedēt dažus mītus. Citāts no minētās mārketinga aģentūras apraksta, pilns teksts ir atrodams šeit:
Mums zvana daudz klientu, kuri vēlas izplatīt skrejlapas, tomēr pārsvarā klienti nezin par šī instrumenta atdevi un tāpēc paši vēlas to notestēt. Droši vien, spriežot pēc kabeļtelevīzijas kompānijām, kas katru mēnesi izplata skrejlapas, rodas secinājumi par to efektivitāti, tomēr tas gluži nav tā. Pārsvarā testam tiek izvēlēts ļoti mazs daudzums 3000 - 5000 gab., kas ir pārāk mazs daudzums, lai pārliecinātos par instrumenta efektivitāti. (..) Mēs iesākam sākt kaut ar 20 000 – 30 000 gabaliem. 
Es rīkotos citādāk. Mazam vai vidējam uzņēmumam ieteiktu paskatīties uz tiem datiem, kas ir uzņēmuma rīcībā. Ja datu nav, tad pēdējais laiks tos vākt. Ja dati ir, tad ir vērts tos apkopot un sūtīt skrejlapas saviem jau esošajiem vai potenciālajiem klientiem. Neadresētā sūtījuma gadījumā ar 20 vai 30 000 būs līdzēts tikai tad, ja ir vēlme nosūtīt informāciju konkrētam ģeogrāfiskam apgabalam, piemēram, Rīgai. 
Skrejlapu izplatīšana ir labs instruments, ja Jūs vēlaties sasniegt senioru auditoriju, jo internetu izmanto retais, tomēr pasta kastes saturu pārskata visi.  
Es teiktu, ka šis ir mīts. Pirmkārt, jau diezgan sen vairs nevaram runāt par to, ka vecākas paaudzes cilvēki nelieto internetu. Un kā vēl lieto! Viena no STOKKER produktu auditorijām ir lauksaimnieki, kas bieži vien ļoti labi pārzina sev interesējošos jautājumus, jo visu interesējošo informāciju atrod internetā. Viņi paši atzīst, ka pasta kastes saturu dažkārt pārskata ne biežāk kā reizi nedēļā. Visi sūtījumi, kas viņu neinteresē, nonāk papīrgrozā. Ja interesē, tad reizēm apskata. 
Individuāliem veikaliem/ frizētavām / nagu kopšanas studijām mēs iesākam izplatīt skrejlapas 5 km rādiusā ap veikala atrašanās vietu.
Jā, šis gan ir risinājums.

Rezumējot visu iepriekšminēto, STOKKER pieredze ir tāda, ka tiešais pasts ir ļoti efektīvs mārketinga instruments mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Taču ar nosacījumu, ja tiek izmantota uzņēmuma rīcībā esošā datu bāze. Neadresēts sūtījums ir efektīvs tikai tad, ja produkts, kas tiek reklamēts, ir paredzēts plašam patēriņam. Lielākajā daļā gadījumu mazie un vidējie uzņēmumi tomēr koncentrējas vai nu uz kādu ģeogrāfisku apgabalu vai kādu nišu. Tāpēc ieteikums:
- turiet cieņā un godā savus klientus; 
- veidojiet klientu pieredzi tā, lai viņi būtu ieinteresēti Jums uzticēt savus datus;
- izmantojiet datus tikai ar klientu piekrišanu un pārdomāti.   

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru