piektdiena, 2015. gada 25. septembris

Kā būt mīlētam zīmolam Latvijā

Neskatoties uz to, ka pasākums jau pāris dienas nav vairs aktuāls, tomēr gribējās blogā atzīmēt savus vērojumus par zīmoliem, kas šogad tika atzīti par mīlētākajiem. Jau 11 gadus aģentūra DDB Latvija kopā ar saviem sadarbības partneriem iegulda vērienīgu darbu, lai noskaidrotu mīlētākos zīmolus. Detaļās par pētījuma metodoloģiju neieslīgšu - šāda veida informācija ir apkopota mājas lapā.
Zīmols ir summa pieredzēm, ko cilvēks iegūst saskarsmē ar tām. Šābrīža tendence - zīmoli tērē mazāk; cilvēkiem ir mazāk brīvā laika, jo ir vairāk bērnu. Kopumā ir vēl vairāk interneta, kas ir pieejams visur, un līdz ar to arī mazāk pacietības.
Tā šābrīža situāciju no zīmolvežu un zīmolu pētnieku perspektīvas vērtē aģentūras DDB Latvija vadītājs Andris Rubīns. Savukārt, viņa kolēģis, aģentūras stratēģiskais direktors Kristaps Siliņš mīlētākajiem zīmoliem veltītajā pasākumā atzīmēja 7 lietas, kas raksturīgas veiksmīgam zīmolam Latvijā:

  1. nebaidās no apspriešanas - augušie zīmoli ir bijuši gandrīz 3 reizes vairāk apspriesti;
  2. nemēģina izpatikt visiem - veselīga proporcija ir 2 zīmola mīlētāji uz 1 kritiķi;
  3. liek justies īpašam - 38% cilvēku uzskata, ka zīmolu izvēle definē to, kādi viņi ir patiesībā. Un šī proporcija pēdējos gados ir palielinājusies;
  4. nebaidās būt pats - unikalitāte ir svarīgākais faktors, kas definē mīlētus zīmolus; 
  5. nesola, ko nevar izdarīt - kvalitāte ir otrais svarīgākais faktors uzreiz pēc iepriekšējā punktā minētā;
  6. nerunā par naudu - šogad augušie zīmoli ir vērtēti par 4% mazāk izdevīgi, salīdzinot ar citiem. Interesanti, ka apgalvojumam "Iepērkoties es vienmēr izvēlos lētāko produktu no konkrētās produktu grupas" 2010. gadā piekrita 73% cilvēku, taču šogad vairs tikai 56%;
  7. necenšas būt ideāls - kvalitatīvs + unikāls + izdevīgs = nereāla kombinācija zīmolu izpratnē. Veiksmīga kombinācija ir tad, ja izpildās 2 no 3 nosacījumiem.
Un te nu ir rezultāts:
  • unikālākais zīmols - Latvijas Melnais balzams. Prieks, ka izdevies turpināt vēlamo taciņu un esam saglabājuši patiešām pamatīgu un iecienītu valsts simbolu.
  • kvalitatīvākais zīmols - Nike.
  • izdevīgākais zīmols - Superneto. Faktiski vienīgais no izdzīvojušajiem lēto, lētāko un vislētāko piedāvājumu kategorijā. Iekļūšana/noturēšanās mīlētāko zīmolu topā norāda arī pozitīvo vērtējumu sabiedrībā, ko izdevies apvienot ar labo cenu un izdevīgumu. 
  • straujāk augošais zīmols - Statoil. Žēla, ka jāatvadās no šī zīmola. Domāju, nākamajos gados tā mantinieks dos iespējas citiem. 
  • zīmols ar potenciālu - Latvijas TV 1. kanāls. Par šo man personīgi ir lielākais prieks. Ne tikai par balvu un mīlēšanu, bet drīzāk par to, kas ir Latvijas TV šobrīd. Paaudžu maiņa īstajā brīdī un it kā norietošais medijs atgūst spozmi.
  • drosmīgākais zīmols - Amoralle.
  • ietekmīgākais zīmols sociālajos medijos - Liepājas pilsēta. Prieks, ka arī mazs zīmols var cīkstēties ar lielajiem. ne tikai cīkstēties, bet arī vinnēt.
  • ietekmīgākais medijs sociālajos medijos - Delfi. Domāju, ka šeit palīdzēja īpašnieku maiņu peripētijas ap konkurējošajiem zīmoliem, kā rezultātā tie zaudēja, bet Delfi ieguva.
Tops 2015 ir šāds:

10. vieta - Depo
9. vieta - Maxima. Šis tomēr vēl pēc dažiem gadiem būs interesants mārketinga stāsts - kā pēc ļoti iespaidīgas krīzes saglabāt pozitīvu iespaidu sabiedrības acīs. 
8. vieta - Skype
7. vieta - Lattelecom. Pats fakts par ieņemto vietu nepārsteidz. Drīzāk šeit jāpiemin kāpums par 12 vietām kopš pagājušā gada. Uzskatu, ka liela loma bijusi veiksmīgajai zīmola reklāmas kampaņai. 
6. vieta - Facebook
5. vieta - RIMI
4. vieta - Youtube
3. vieta - Swedbank
2. vieta - Inbox. Ir patīkami, ka vietējais zīmols ir pratis nu jau iekāpt top 3. 
1. vieta - Google

3 komentāri:

  1. Manuprāt Maxima nav nemaz tik veiksmīgs stāsts. Maxima ir zaudējusi pozīcijas par labu Rimi un citiem. Rimi ir apgrozījuma pieaugums 8% (2014), Maxima tas bija 0% (2014) un 3.7%(2015), mazie aug strauji. Maxima ir zaudējusi vismaz ~60milj EUR apgrozījumā 2014 gadā. Jāņem vērā, ka cilvēkiem tomēr ir ļoti grūti izvairīties no tāda milža kā Maxima un diemžēl lielai daļai cilvēkiem savs maciņš ir svarīgāks kā sabiedriskā atbildība. Piemēram mani Maxima ir pazaudējusi.

    AtbildētDzēst
  2. Gribētos dzirdēt kādu update kā ir šobrīd?

    AtbildētDzēst
  3. Šodien man liekas Maxima ir jau vairāk pakāpusies uz augšu.

    AtbildētDzēst