piektdiena, 2009. gada 30. oktobris

Meteorīts. Case Study

Ir pagājusi gandrīz nedēļa kopš gaisā tika palaista viena no, manuprāt, ievērotākajām un aprunātākajām reklāmas kampaņām Latvijas reklāmu vēsturē. Drīz jau būs jauna nedēļa, jauns svētdienas vakars un jauna pirmdiena - jaunas lietas par ko runāt un ko apspriest. Visu nedēļu esam sekojuši notikumu attīstībai. Katrs izdarījis kādus nebūt secinājumus, lasījis citu pārspriedumus. Liekas, ka vienaldzīgo ir ļoti maz - vai nu patika, vai nepatika. Biznesa rezultātus varēsim novērtēt pēc kāda laika, bet mani secinājumi ir gatavi jau tagad :) 

Kampaņas radītājiem cepuri nost par perfekti izvēlētu laiku - svētdienas vakars un pirmdienas rīts, kad informācijas telpā vēl ir salīdzinošs vakuums. Tāpēc forši, ka, klausoties automašīnā rīta ziņas, šī ziņa pirmdienas rītā kļūst par vienu no galvenajām. Visos medijos. Tas, ko parasti nu nekādi nevar nopirkt par naudu. Pat ļoti lielu. Un ziņa ir pozitīva, jo visu dienu Latvija dzīvo meteorīta zīmē. Pret vakaru kļūst skaidrs, ka tā ir TELE2 reklāmas kampaņa. Man šķiet, ka paziņošana par telefonkompānijas saistību ar meteorītu gan nebija īsti veiksmīga - to varēja arī kā citādāk, iespējams, neitrālāk izdarīt. Kaut gan tagad jau viegli kritizēt :)

Un tad sākas. Sabiedrība ir šokā. Linda Mūrniece jo īpaši. Ar saviem paziņojumiem, manuprāt, ministre izgāzās. Ministre Mūrniece jau kārtējo reizi cenšas izlikties par zinošu mārketinga speciālisti, bet tas joprojām neizdodas. Varbūt paziņošanas lietas tomēr atstāt ministrijas PR cilvēku ziņā? Protams, iekšlietu sistēmas darbinieki ir pavadījuši nakti uz pirmdienu, apsargājot bedri, bet viņiem taču samaksās! Arī labi - cilvēki nopelnīja naudiņu ar piebildi, ja tā tiešām viņiem tiks samaksāta par šo darbu. Arī tā var sildīt Latvijas ekonomiku. 

Apvainojušies bija ar mediji? Par ko? Par to, ka viņus ir tik viegli apčakarēt :) Laikam kritiskāk jāizvērtē sava darbība un žurnālistikas pamatprincipu ievērošana.

Nākamajā dienā seko dažādi nozares cilvēku komentāri par notikušo. Izņemot Ēriku Stendzenieku un Gati Mūrnieku, pārējais viss ir tāda apvainojušos cilvēku parunāšana. Apvainojušos par to, ka kāds cits kaut ko tādu izdomājis un kāds klients noteikti pateiks - kāpēc Tu mums nepiedāvāji ko tādu uztaisīt? Un tad būs jāsāk domāt, jo tagad beidzot, iespējams, reklāma Latvijā ieies citā kvalitātē. Kaut kopumā sabiedrība tomēr līdz šim šādām aktivitātēm nebija gatava. Tomēr plusiņš TELE2, ka viņi bija pirmie, kas uztaisīja riktīgu partizāņu mārketinga kampaņu un parādīja sabiedrībai, ko tas nozīmē. 

Pa kaklu no nozares brāļiem un māsām dabūja Stendzenieks un tieši par savu sakarīgo runāšanu. Visi atcerējās, ka varētu kārtējo reizi pārmest, ka Stendzenieks veiksmīgi promotēja Šleseru. Atkal skaudība. Kurš no Jums atteiktos reklamēt Šleseru, ja viņš aizietu pie Jums un iedotu naudu? Bēda tā, ka viņš pie neviena cita neiet, jo savs vārds jeb personīgais zīmols ir jānopelna un jāuzbūvē, ko Stendzenieks ir lieliski izdarījis.

Un visbeidzot ārzemju mediji. CNN, BBC un vēl daudzi citi globāli mediji rīta ziņās arī stāstīja par meteorītu. Daudzi vietējie pēc tam norādīja, ka šis stāsts vēl vairāk sabojās Latvijas tēlu. Bet man izskatās, ka ārzemēs šādas lietas pieņem daudz saprotošāk. Tur šādas reklāmas kampaņas nav nekāds jaunums. Profesionāļu portālos pamanīju gan negatīvus, gan neitrālus rakstus. Arī komentāri bija dažādi, bet es gribētu uzsvērt vienu no tiem. Pavisam īsi un rezumējot: "It's PR baby!"

6 komentāri:

  1. No raksta noprotu, ka tu atzīsti šo meteorītu par labu kampaņu un tas no tā ka visi runā par to. Bet ja tā nesīs tikai zaudējumus uzņēmumam, vai tad tā būs laba kampaņa? Diezvai! Jā, tā ir superīga partizāņu kampaņa, ar to ka piesaistīja uzmanību, bet pašlaik vel neredzu nekādu saistību kāpēc man kā mobilo sakaru izmantotājam izvēlēties Tele2!

    AtbildētDzēst
  2. Atbildot meteorītam, Gatis Mūrnieks izsit logu LU fakultātei. :)))

    AtbildētDzēst
  3. Anonīmajiem - vai tiešām tik grūti saprast, ka tas ir tikai kampaņas sākums?

    Bet raksts labs. Ilgi gaidīju šo brīdi, kad ārpus emocionālājām reakcijām sāks parādīties arī pārdomāti, vērtējoši raksti.

    AtbildētDzēst
  4. Visinteresantākais laikam ir tas, ka vēl nezinām, kā būs. Katrā ziņā, ļoti gaidu turpinājumu.
    Kas attiecas uz loga izsišanu LU, skatījos dikusiju tiešraidē. Neteiktu, ka tā bija atbilde. Manā skatījumā, tas bija Gata nostājas demonstrējums - ja netiek pateikts, kas bija domāts ar blīkšķi, tad vienkārši blīkšķis tā arī paliek vienkārši blīkšķis. Šajā gadījumā veiksmīgāk, iespējams, būtu, ja uzreiz tiktu pateikts, ka tas ir Tele2. Bet kritizēt jau ir visvieglāk :)

    AtbildētDzēst
  5. Kā kurš. Dažiem ir pa kādam solītim vairāk zināms. Taču kopaina ir vēl tumša, piekrītu. Bet Gatis... Gata solis būtu labs, ja ne viena nianse - ka viņš pats ir reklāmists un taisa sev reklāmu ar tagu "meteorīts". Tad nu mēs vairs nevaram viņu vērtēt ar vienkāršā mirstīgā jūsmu.

    AtbildētDzēst
  6. Piekrītu par Gati, bet jāatzīst, ka arī sevi prezentēt ir jāmāk, un to viņš šoreiz izdarīja lieliski :)

    AtbildētDzēst