Daudzi uzņēmumi un zīmoli šobrīd ir aizrāvušies ar virālajiem jeb tā sauktajiem vīrusa risinājumiem reklāmā. Tam, manuprāt ir divie iesmesli. Pirmais - tas ir modē. Otrais - tas strādā un sagādā atdevi! Taču, tāpat kā ar jebkuru citu jauninājumu, ir jāapgūst zināmi noteikumi, lai risinājums būtu veiksmīgs un nestu gaidīto atdevi.
Vikipēdija vēsta, ka virālā jeb vīrusa reklāma (viral advertising): "..refer to marketing techniques that use pre-existing social networks to produce increases in brand awareness or to achieve other marketing objectives (such as product sales) through self-replicating viral processes, analogous to the spread of pathological and computer viruses. It can be word-of-mouth delivered or enhanced by the network effects of the Internet. Viral promotions may take the form of video clips, interactive Flash games, advergames, ebooks, brandable software, images, or even text messages." Es to saprotu tā, ka tiek radīts saturs, kas tiek aizsūtīts dažiem draugiem vai klientiem, kuri to uzskata par pietiekami vērtīgu, lai pārsūtītu tālāk. Un tā tas apceļo visu valsti, kontinentu vai pat pasauli un par to runā, raksta, diskutē.
Esmu pamanījusi, ka bieži vien lielākoties uzņēmumi savas kampaņas nodēvē par virālajām kaut patiesībā tādas tās nemaz nav. Tas nozīmē, ka patērētājs nosaka, vai tā ir virālā kampaņa vai nav. Reklāmas risinājuma veidotāji tikai var radīt ideju, uz kuru, iespējams, "pavilksies" visi pārējie. Tas nozīmē, ka reklāmas cilvēku galvenais uzdevums ir radīt šo ideju, bet trakākais, ka vienotas receptes nav. Vai reklāmai jābūt smieklīgai? Nopietnai? Interesantai? (Jā, starp citu, kas slēpjas aiz šī vārda?) Kā ir jādomā, lai cilvēkiem video šķistu tik interesants, lai to pārsūtītu draugiem?
Un tagad piemēri - komerciāli un nekomerciāli. Nesenais interneta veiksmes stāsts Greisons Čanss (Greyson Chance), 12 gadus vecs puika no Oklahomas, pašlaik viņa video noskatījušies vairāk kā 26 miljoni cilvēku! YouTube video viņš ievietoja pats un tālāk jau viss notika neatkarīgi no viņa. Video atrod žurnālisti, blogeri, citi internetā ietekmīgi cilvēki un padod informāciju tālāk. Precīza hronoloģija atrodama šeit
Un tagad par mūsu pašu ne tik veiksmīgo, bet tomēr piemēru, kas izraisīja diezgan pamatīgu viļņošanos Twitter sabiedrībā - Pica Lulū virālā reklāma ar 23 tūkstošiem skatījumu:
Protams, būtu interesanti uzzināt biznesa rezultātus pēc šādas reklāmas palaišanas, taču tas jau droši vien tiks noklusēts. Tā jau mums Latvijā pieņemts - pat prezentējot, piemēram, labākos PR darbus, par biznesa rezultātiem ne vārda. Tas esot konfidenciāli. Žēl gan, jo tas jau pēc būtības ir pats svarīgākais :) Vienīgais, kā uzzināt vismaz pašas reklāmas popularitāti, ir salīdzināt to ar citiem vietēja līmeņa darbiem. Ja skatās uz AŠ kvadrātā reklāmas skatījumiem, Pica Lulū ir piesaistījusi uz pusi mazāku cilvēku uzmanību. T%āpēc šo drīzāk var nosaukt par skaļu, bet ne tik daudz veiksmīgu stāstu.
Rezumējot visu iepriekšminēto, jāsaka tā - viena virālā reklāma nostrādā tikai nelielu brīdi. Ņemot vērā milzīgo informācijas apjomu, ar ko ikdienā saskaras cilvēks parastais, viens video spēj viņa uzmanību noturēt vienu brīdi un pēc tam tas no dienas kārtības pazūd. Tāpēc reklāmas speciālistiem ir jārēķinās ar to, ka uzmanību jānotur iespējami ilgāk, bet ar vienu video diez vai to izdosies izdarīt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru