Ir pagājis laiks kopš mūs skāra traģiskie notikumi Zolitūdē. Manuprāt, tik daudz laika, lai par to jau varētu runāt, analizējot un izvērtējot dažādas nianses. Šādas nelaimes nav biežas. Un labi, ka tā. Taču notikušais kalpo kā vērtīga mācību stunda ne vien glābējiem, bet visiem, kas ir iesaistīti procesā.
Šoreiz nepieskaršos krīzes komunikācijas analīzei, kaut gan tā arī laikam būtu pelnījusi vismaz atsevišķu bloga ierakstu. Man vairāk gribas paanalizēt, kā sociālais tīkls Twitter ir mainījis mūsu dzīvi. Un traģēdiju kontekstā tas ir redzams ļoti izteikti. Jāatzīst, ka es pati gandrīz visu nakti un vēl nākamo dienu sekoju līdzi Twitter ierakstiem, kas bija par un ap Zolitūdes traģēdiju. Patiesībā tur bija ļoti grūti atrast kādu ierakstu, kas nebija par to. Man šķita, ka tas ir vispiemērotākais medijs, lai es pastāvīgi uzzinātu, kas notiek.
Atkal jāsaka - malači, ugunsdzēsēji! Vērtīga, ātra un operatīva informācija. Kodolīgas un korektas atbildes. Un jau otro reizi šajā gadā šis dienests pierāda savu spēju komunicēt profesionāli (te links uz manu bloga ierakstu pēc ugunsgrēka Rīgas pilī). Un ugunsdzēsēji, izmantojot Twitter, ļoti labi demonstrē šī sociālā tīkla priekšrocības ātrā informācijas apmaiņā.
Daži novērojumi par to, kam parastie lietotāji (ne uzņēmumu un organizāciju konti) izmanto Twitter krīzes situācijās:
- stāsta par savu saistību ar notikumu - iespēja medijiem pārķert vērtīgus stāstus:
- dalās novērojumos un idejās - šāda informācija var palīdzēt gan varas iestādēm rīkoties operatīvi, gan arī medijiem:
- piedāvā atbalstu - iespēja cietušajiem saņemt informāciju par tiem, kas vēlas palīdzēt. Iespēja piesaistīt brīvprātīgos, piemēram, ja nepieciešamas asinis vai psihologa palīdzība:
- izsaka līdzjūtību:
Kas attiecas uz uzņēmumiem, man īpaši gribas uzsvērt to, kas šoreiz pierādījās ar uzviju - nav vērts melot. Pasaulē, kur tagad valda tik brīva informācijas plūsma, vainīgie tiek pieķerti ātri. Pat tad, ja viņi vēl nav sodīti un varbūt nekad arī netiks, sabiedrība par viņiem uzzinās.
Savukārt no medijiem šoreiz visvairāk gribas izcelt Latvijas Televīziju. Ne tikai par profesionālo darbu tiešajā ēterā, bet arī par sociālo tīklu izmantošanu. Medijiem ir būtiski izmantot savu varu arī sociālajos tīklos, jo to sekotāju skaits ir liels, tāpēc ir iespēja uzreiz ar vienu ziņu aptvert plašu auditoriju. Krīzes situācijās tas var būt ārkārtīgi būtiski:
Drīz pēc Zolitūdes traģēdijas sekoja vēl viena traģēdija citur Eiropā - Glāzgovā helikopters iegāzās pārpildītā naktsklubā. Un atkal Twitter bija nozīmīga loma notikuma atspoguļošanā. Šeit analīze par negadījuma atspoguļošanu Twitter.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru