Šis bloga ieraksts būs praktisks padoms, kā rīkoties, ja tiec pie ID kartes un elektroniskā paraksta, un aiz laimes vienkārši nesaproti, ko tagad iesākt un kā rīkoties. Stāsts ir no personīgās pieredzes. Pieļauju, ka dažiem šie padomi liksies absolūti muļķīgi, jo viss taču ir skaidrs tāpat. Ja Jums viss ir skaidrs, nelasiet tālāk un neapgrūtiniet sevi, lai nebūtu komentāru pēc tam, ka lieki atņēmu Jūsu laiku. Šis patiešām ir tādiem muļķiem kā man, kas nezina, kā rīkoties.
Viss sākas ar pavisam vienkāršu jautājumu, mainot pasi - vai Jums ID karti arī vajadzēs? Visi kļūstam moderni. Nu tas jau tagad mūsdienīgi un droši vien kļūs arvien vajadzīgāk, tāpēc atbildēju apstiprinoši. Tika noformēti visi dokumenti, saņēmu ID karti un ziņojumu e-pastā ar kaut kādu ciparu un burtu kombināciju. Kur to izmantot, man nebija ne jausmas. Tā sakot, pienākums izpildīts. Vajadzēja Jums ID karti, še, būs. Un vēl visa informācija arī ir. Bez jebkādas personīgas saprašanas, kā to izmantot.
Izdzirdēju, ka Valsts Ieņēmumu dienestā var apskatīt viskautko ar savu elektronisko parakstu. Mēģināju dažādās secībās izmantot jauniegūtās skaitļu un burtu kombinācijas, bet nekas neizdevās. Jautāju kolēģim, kuram arī ir ID karte - vai esi kādreiz izmantojis? Viņš atbildēja: "Nē. Bet Tu izpēti un tad pastāsti arī man." :) Vajadzības spiesta uzzināju, ka jāraksta iesniegums VID, lai, visticamāk, manu e-parakstu savienotu ar VID datu bāzi. Uzrakstīju, drukātā formā aiznesu uz VID, iesniedzu un operatīvi saņēmu atkal kombinācijas e-pastā. Šoreiz jau bija skaidrāk, kur kas ir jāievada. Uzreiz arī saņēmu informāciju, ka pienācis ziņojums no VID, kuru es varu apskatīt eParaksts.lv. Mēģināju tikt iekšā tur.
eParaksts.lv ir jāizvēlas autentificēšanās veids. Tā kā viedkartes lasītāja man nav, mobilais tālrunis ir reģistrēts uz uzņēmumu, atlika vienīgā iespēja - internetbanka. Es īsti nesaprotu, kā tā visa sistēma vispār strādā. Kā caur manu internetbanku sistēma sapratīs, ka es esmu tieši tā Ieva Treija, kurai VID elektroniskā sistēma ir atsūtījusi dokumentu, kuru es tagad varēšu apskatīt iekš eParaksts.lv. Uz šīs sistēmas izprašanu man nebija jāiespringst, jo man gluži vienkārši bija nepareizā banka: "Swedbank kodu karte un kodu kalkulators vairs nav autentifikācijas līdzeklis portāla www.eParaksts.lv lietošanai."
Sāku saraksti ar eParaksts.lv. Izrādījās, ka portālā neko nevar apskatīt. Var tikai lejupielādēt programmu, ar kuru pēc tam var atvērt dokumentu, kas man ir atsūtīt VID elektroniskajā sistēmā. Lūk tieši tik vienkārši tas izrādījās. Kārtējo reizi vīlos, ka tik vienkāršas lietas valsts nevar ar mani komunicēt arī vienkārši. Varbūt es vienkārši nezinu, kur ir atrodamas instrukcijas, ko ar to laimi, kad Tev ir elektroniskais paraksts, iesākt? Ceru, ka kādam šis noderēs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru